maandag 10 februari 2014

Een knuffeltje van Poetin

"Ik heb Poetin geknuffeld", zegt ze met een grote trotse lach. En direct vraag ik me af of Ireen Wüst de slimste of de stomste van allemaal is. 
Als ze oprecht blij is dat ze Vladimir een knuffeltje mocht geven dan is ze werkelijk geen knip voor de neus waard, en moeten we haar bij de douane op Schiphol direct terugsturen naar het Kremlin. 
Maar.... als ze nou tijdens het knuffeltje zachtjes in Poetin zijn oor fluisterde: "Zo dat had je niet verwacht van een lesbo hé? En nu ga ik die fijne dochter van je, Maria, eens van je een veeg geven". Kijk dan moet ze echt gehuldigd worden, en dan sta ik ook vooraan. Een lintje is niet genoeg en dan moet alles gratis zijn overal waar ze komt. Maar ja, we zullen het wel nooit weten...

Het is al weer een tijdje geleden dat ik mijn heil zocht achter het toetsenbord. Inspiratieloos, druk, nonchalant. Als het beestje maar een naam heeft. Maar zo langzamerhand voel ik wel weer ideeën opkomen en krijg ik beetje bij beetje weer de behoefte om mijn gedachtes te delen. Al kan ik niet alles opschrijven wat ik denk. Dat is echter een keus van mij. Iets met oorzaak en gevolg. Ik mag echter wel alles zeggen en vinden. Maar hoe anders is dat in Rusland?
Rusland, een land met 143,5 miljoen inwoners en waar één man het voor het zeggen heeft. Toch knap hoe hij dat voor elkaar weet te houden. Als je het grootste deel van de bevolking maar rustig houdt denk ik dan. Het wil ook wel helpen als je de bevolking allerlei zaken kunt doen laten geloven.

Onlangs zag ik een documentaire over de meidengroep Pussy Riot. Schokkend hoe onterecht en oneerlijk de dames werden behandeld. En uit de documentaire bleek maar weer dat de hogere macht in Rusland maar kan doen en laten wat ze willen. Maar het was Stephen Fry die mij het laatste zetje gaf. Zijn documentaire over homoseksualiteit over de hele wereld, maakte zoveel (negatieve) indruk op mij. En dan vooral het gedeelte waarin hij in gesprek gaat met de indiener van de anti-homowetgeving. Dat dit anno 2014 (de docu is van 2013) nog kan en nog erger ook mag, dat maakt mij zelfs wel verdrietig.
Ik besluit Poetin en Rusland niet het genoegen te geven dat ik geniet van het door hun gefaciliteerde feestje en zo mee te werken aan hun zelfverheerlijking.
Daarom heb ik besloten om de spelen te boycotten. Ik kijk niet meer naar de sportjournaals, live uitzendingen, verslagen uit Sotchi. I DO NOT CARE!

Ik worstel met mijn gedachten. Ik boycot de Olympische Spelen in Sotchi vanwege het, op grote schaal, schenden van de mensenrechten, maar tegelijkertijd kan ik niet wachten tot ik weer de tickets naar Amerika kan boeken. En dat terwijl Guantánamo Bay nou ook niet bepaald een schoolvoorbeeld is van hoe het zou moeten (http://www.amnesty.nl/nieuwsportaal/nieuws/vraag-en-antwoord-crisiscampagne-stop-martelen-in-de-strijd-tegen-terrorisme).


Maar ja, wat doe ik nou met Amerika? Waar leg ik mijn grens? Moet ik Amerika dan ook boycotten? Ik wil het gevoelsmatig niet, maar principieel gezien...... Principieel gezien ben ik waarschijnlijk geen knip voor de neus waard. Net als Ireen Wüst ben ik bang....

1 opmerking:

  1. Leuke blog alleen jammer dat je van een atleet een politiek statement verwacht terwijl onze eigen politici huj werk niet doen de sporters komen voor de prestaties

    BeantwoordenVerwijderen