woensdag 3 april 2013

De kinderboerderij

Daar zit je dan, 32 jaar oud. Alleen maar huismoeders- en vaders om me heen met kroost. Lize zit te lurken aan het rietje van haar drinkfles en de heren Hamberg zijn naar het toilet.
Even een reality-check. Toen ik 20 jaar was had ik dit namelijk niet bedacht. Ik zou toch naar Amerika gaan en ik zou toch voor mijn werk de wereld over reizen? Nu zit ik tussen de huismoeders die hun eigen pedagogisch modelletje loslaten op hun kinders en ben ik me kapot aan het ergeren aan de Barbie look-a-likes die voor de volledigheid van de vergelijking ook maar met hun sigaret achter de kinderwagen zijn gekropen.

Terwijl  ik zo benauwd ben als het maar kan, vanwege de cavia's die uitgerekend op mijn dochter een grote aantrekkingskracht hebben, verwonderen Jan Gert ik ons over het feit dat er überhaupt bezuinigd wordt op jeugdzorg. Dat kan toch niet waar zijn. Als jeugdzorg denkt dat er niet genoeg aanmeldingen zijn, dan moeten ze een ochtendje bij kinderboerderij Dondertman komen kijken.
En als jeugdzorg er geen trek in heeft dan kan SBS 6 hier altijd nog een mooie real-life soap weghalen.
Ik zie dat wel helemaal voor me:
"En actie!"
"Soorayaaaaaa!!, hier hej de ratjes, kiek eens hoe skattig"
"En cut, dat moet nog een keer, maar nou nog iets meer sketteren"

Is het echt zo moeilijk om even als ouder stil te staan bij het doen en laten van je kind? En nog belangrijker, het doen en laten van jezelf? Wil je echt dat je kinderen zien dat jij 5 bier in een half uur op een kinderboerderij weg kunt tikken? Dat je in je ééntje het merk Marlboro in stand kunt houden?
Dat je jezelf laat verleiden tot het gebruik van die (genots)middelen is tot daar aan toe, maar op een plek als een kinderboerderij?
Dan snap je het echt niet in mijn ogen. Eigenlijk zou je jezelf af moeten vragen, wil ik dat mijn kind dit later ook doet? Dat lijkt me een mooi gegeven om in een reclamespotje aan heel Nederland te verkondigen. Misschien dat het iets helpt in de opvoeding van sommige kinderen.

Waar is Lize eigenlijk? Dat kind loopt ook maar waar ze gaan wil...

4 opmerkingen:

  1. Mooi stukkie weer Robert! Ik nodig je graag uit voor een ritje in de Rotterdamse Metro, gevolgd door een bezoekje aan een willekeurig winkelcentrum. Waar de door jou reeds genoemde 'Barbies' hun kind als een soort accessoire voor zich uit schreeuwen en snauwen en ondertussen hun onvrede over het gedrag van hun kinderen staan uit te storten over hun iphone...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Roken en een accentje koppelen aan jeugdzorg is wel gedurfd. Achter de meest chique namen en manier van spreken schuilt het grootste leed. QueenShanileys van deze tijd worden opgevoed door de Samantha's van 20 jaar geleden, die zijn opgevoed door de Alie's van daarvoor. Generatie op generatie, dat zit er zo ingebakken. Dat krieg ie er ni meer uut.

    Maar ehh bier op een kinderboerderij? Seriously? En wordt dat daar gedoogd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oja, groetjes de buurvrouw ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Welke buurvrouw? Kunnen er meerdere zijn. Hahaha

    BeantwoordenVerwijderen